TomTome a Yuhů,
to, co zde napíšu nijak nesouvisí s CK Atlas - Adria,
je to spíš reakce na Vaše postřehy k autobusové nehodě a bezpečnostním přestávkám řidičů. (Klidně to Yuhů přeřaď do jiného tématu nebo tím založ nové.)
Dvakrát v životě jsem letmo přičichnul k řízení autobusu,
jednou jako zaměstnanec Dopravního podniku v Hradci Králové
(jezdil jsem po městě s městskou hromadnou - žádné zájezdy,tam bylo všechno ohledně předpisů a bezpečnosti v cajku),
rok před tím jsem byl však měsíc a sedm dní řidičem autobusu u firmy CDS Náchod, která jezdí na meziměstských linkách i se zájezdy, a o tom se dost rozepíšu:
Ta firma přes zimu jezdí hlavně na linkách ve východních Čechách a zájezdů má minimálně. Ale přes letní prázdniny nabere tolik zakázek na vožení zájezdů, že se razantně zvýší pracovní náplň všech autobusů a řidičů oproti zimním měsícům.
Přitom počet zaměstnaných řidičů je v létě zhruba stejný jako v zimě.
Lehkou matematikou všem rychle dojde, že buď mají těch řidičů v zimě nadbytek nebo v létě nedostatek. A prachy lze samozřejmě ušetřit tou druhou možností.
V zimě je práce pro řidiče u této firmy plusmínus akorát a v létě to řeší obcházením všech bezpečnostních předpisů, které existují ohledně řidičových pracovních dob během dne, týdne a měsíce.
To znamená, že se tam běžně jezdí na dvě kolečka v analogovém tachografu nebo dokonce na dvě karty v digitálním tachografu. (Tu druhou si pro určité zájezdy zapůjčí řidič od dispečera.) Nebo řidič střídá staré a nové autobusy a jezdí vlastně zároveň na kolečko a zároveň na kartu. Běžně se stává, že v létě nějaký řidič jezdí 14 dnů po sobě na linkách bez jediného dne volna se starým autobusem s "kolečkovým" analogovým tachografem (už toto je porušení zákona, protože tam chybí dny volna, ale kolečka z tachografu se výborně stopí) - ale co víc: po 14 dnech nepřetržitého ježdění po ČR tato firma vystaví danému řidiči potvrzení, že doma v ČR měl dovolenou, a pošle ho odřídit autobus se zájezdem do Itálie.
Po měsíci a sedmi dnech jsem dostal výpověď ve zkušební době, protože jsem se jim nelíbil. (Bylo to 7. března 2011). Naštěstí jsem tedy nemusel zažít takové šílené pracovní nasazení během léta a také jsem nemusel řešit morální dilema, jestli se nechat vmanipulovat do porušování bezpečnostních předpisů (a mít za to prachy na chleba) nebo jestli ty praktiky odmítnout a riskovat výpověď.
Léto jsem u nich tedy nezažil, vše, co zde o firmě CDS Náchod píšu jsem si pouze odvodil z vyprávění řidičů, kteří byli u firmy zaměstnáni delší dobu. Ale asi nekecali - některé věci ohledně porušování předpisů byly evidentní i v zimě 2010/2011, když jsem tam byl krátce zaměstnán. Jak se tam situace vyvíjí teď, to nevím.
Ještě jedna nepěkná zajímavost: Když jsem to u té firmy zažil a viděl na vlastní kůži a oči, bylo mi jednak dost divné, jak zvládají kontroly (fakt nevím - potom jsem se po tom už nepídil). Ale hlavně mi bylo divné, že ještě neměli s žádným zájezdem havárii kvůli únavě řidiče.
No a to přesně se potom stalo v létě 2011. Jejich autobus, který vezl lidi ze zájezdu domů, havaroval na rakouské dálnici - brzy ráno sjel z vozovky do pravého příkopu a převrátil se.
(Podle toho, co jsem následně zjistil u řidičů dané firmy - svých bývalých kolegů - to byl evidentně důsledek dlouhodobého porušovaní bezpečnostních předpisů: Když už neměli koho poslat se zájezdem (nedostatek řidičů přes léto - viz výše), nabídl se dispečer, že pojede. Byl to asi třicetiletý kluk bez větších zkušeností za volantem a protože to byl frajer, vzal si s sebou ještě přítelkyni. Takže soudím (je to pouze má domněnka), že bylo u moře koupání a možná také "ejchuchu" místo odpočinku. No a potom cestou domů v brzkých ranních hodinách usnul za volantem. Naštěstí nikdo nezemřel.)
Po této havárii jsem asi týden zvažoval, jestli tu firmu někde udám. Ale potom jsem si to rozmyslel, protože by to možná přitížilo téhle jedné firmě, ale s podobnými praktikami by ji nahradily firmy jiné.
Jde totiž o celý systém:
Zákazníci chtějí hyperlevné zájezdy a proto cestovky hledají hyperlevné dopravce. A dopravci, kteří jsou ochotni porušovat bezpečností předpisy řidičů, jsou levnější. Protože určité trasy, které by musely být odřízeny třemi řidiči se při čachrách s tachografem dají odřídit pouze dvěma řidiči. A firma, co toto praktikuje opakovaně dlouhodobě, vystačí s méně zaměstnanými řidiči a má tedy nižší režii.
Někde jsem slyšel, že při zjištění nezákonných čacher s tachografem to u nás odnese vždy jen řidič, ale v Německu prý vezmou celé firmě licenci, pokud několikrát přistihnou jakéhokoliv jejího řidiče. Nevím, jestli je to pravda, ale rozhodně by se tím v ČR bezpečnost v kamionové a autobusové dopravě zvýšila.